۱۳۸۷ تیر ۲۳, یکشنبه

چقدر کلام ناقصه ...

هیچ براتون پیش اومده که دارین با عزیزی صحبت می‏کنین ( فرقی نمی‏کنه در چه زمینه‏ای باشه ) یهو وسط صحبتاتون نفر مقابل سکوت می‏کنه ، تو فکر می ره شایدم قیافش اخمو بشه ؟

اون موقع از خودت می‏پرسی : اِ ! مگه من چی گفتم هوم ؟؟!!! هر چی فکر می‏کنی به هیچ نتیجه‏ای نمی‏رسی ...

اما یه سئوال ؟

آیا ما واقعاً همون چیزی رُ که تو ذهنمونه و می خوایم بگیم به شنونده انتقال می‏دیم ؟؟

آیا واقعاً شنونده منظور ما رُ کاملاً می‏فهمه ؟ ( این که شد 2 تا سئوال )

واسه هر ارتباط کاملی 5 عنصر اصلی وجود داره : گوینده ، شنونده ، پیام ، وسیله ارتباطی و بازخور پیام ( همون واکنش شنونده ) .

اگه تو هر کدوم از اینا خللی ایجاد بشه پیام بطور کامل منتقل نمیشه و به اون هدفی که از پیام رسانی مد نظرداریم نمی‏رسیم کما اینکه ممکنه در مواردی هم مسئله کاملاً وارونه انتقال داده بشه سوء تفاهم بوجود بیاد !

گفتگویِ رو در رو کامل‏ترین روش پیام رسانیه ، حالا با هم این فرایند و نواقصش رُ مرور میکنیم :

من یه موضوعی تو ذهنمه ، باید اون رُ با توجه به دامنه کلماتم به جملات تبدیل کنم و اونا رُ از مغزم به زبونم بیارم و جملات رُ به شنونده برسونم ، شنونده باید پیام رُ با دقت بشنوه و پیام به مغزش انتقال پیدا کنه و بعد کلمات با دامنه کلماتش انطباق پیدا کنه و معنا و مفهومی رُ استنباط کنه و واکنش نشون بده ...

حالا اگه توهر کدوم از این مراحل یه نقصی بوجود بیاد چه اتفاقی می‏افته؟؟؟

اگه من نتونم پیام رُ به جملات درستی تبدیل کنم چی ؟ اگه من و شنونده تفاوت سنی زیادی داشته باشیم چی ؟ اگه دامنه لغات من با دامنه لغات شنونده متفاوت باشه چی ؟ اگه شنونده حواسش جای دیگه‏ای باشه و تمام صحبتهای من رُ نشنوه چی ؟ اگه من با توجه به پیش فرضهای خودم جملات رُ کوتاه کنم چی ؟ و و و و ...

می‏بینید چه اتفاقی داره می‏افته ؟ حالا فکرش رُ بکن تو تماسای تلفنی یا نامه‏نگاری چه اتفاقی می‏افته و ممکنه چه سوء تفاهمایی بوجود بیاد ....

من فکرمی‏کنم واسه همینه که می‏شه گفت تو صحبتامون ( مخصوصاً وقتی می‏دونیم طرف مقابل قصد بدی نداره ، اگه دوسمون داره که حسابش جداس ) سعی کنیم با تامل ، تعمق و دید مثبت و البته با حواس جمع و شیش دونگ به حرفای مخاطبمون گوش بدیم و هرجایی هم که متوجه نشدیم بپرسیم ، این امر سوء تفاهمات رُ تا حدود زیادی کاهش می‏ده ، به قول یکی از دوستان ( که من سید صداش می‏کنم ) همیشه باید سعی کنیم تو صحبتامون صراحت ، صداقت و صمیمیت داشته باشیم ، باید به دنبال یه زبون مشترک باشیم که وقتی من می‏گم " ف " اون بخونه " فرحزاد " ...

هیچ نظری موجود نیست: